29-06-10

De pen is machtiger dan het zwaard

wist je dat....Mirjam meeschreef aan een boek? Bescheidenheid is een eigenschap van de Schaapsdriesers, dus sleurden we het er na lang aandringen uit:

Mirjam:

"Het idee voor het boek is eigenlijk ontstaan bij mijn co-auteur, Marc Buelens, één van de grootste management goeroes van de lage landen en omstreken. Hij heeft jaren tot groot plezier van de studenten het vak “bedrijfskunde” gegeven aan de Ugent, en toen hij vorig jaar op pensioen ging vond hij het wel een goed idee om er een boek over te schrijven, zo bleef zijn ervaring toch ergens hangen. Voor mij ook mooi meegenomen, want ik nam het vak van hem over, samen met Herman Van Den Broeck (wat op zich niet evident was- grote groep (850) eerste bachelorstudenten uit alle mogelijke faculteiten). Het is dus in de eerste plaats bedoeld om de studenten te helpen, maar we hebben het ook voor bedrijfsmensen gemaakt, het zit ook vol van recente voorbeelden. Op die manier moeten de studenten niet al het gezwans van de prof noteren maar kunnen ze ook terugvallen op het boek. Hele leuke, maar heel tijdintensieve ervaring zou ik zeggen. We gaan nu toewerken naar een 2e druk, en er is ook vraag naar een docentenhandleiding. Plannen voor nog zo’n boek heb ik niet…de universiteit apprecieert eerder meer wetenschappelijk werk in serieuze krantjes (die bij voorkeur door niemand gelezen worden), dus gaan we daar op focussen. Ik wil je in dit verband wel een paar van mijn gepubliceerde schrijfsels doorsturen, maar ik denk niet dat er daar iemand in de straat een boodschap aan heeft (J een mens vraagt zich op deze treurige examendag zelfs af of er eigenlijk iemand een boodschap aan heeft- maar het is verdorie een hele leuke hobby).

Geen idee wat de verkoopscijfers tot op heden zeggen, maar Lannoo is het boek – vroeger dan voorzien- ook in Nederland volop aan het promoten. Tja, en wie verdient er iets aan? 80% van de omzet gaat naar de uitgever, de rest verdelen we mooi onder de auteurs. Dus laat ons maar zeggen dat we het voor de eer en het collectief belang doen. En het levert al eens een berichtje op de befaamde Schaapsdries Blog op, daar draait het uiteindelijk om."

boek2

Persbericht

Maart 2010

www.lannoocampus.com

 

 

Bedrijfskunde

Marc Beulens, Mirjam Knockaert en Herman Van den Broeck

 

ISBN 978 90 209 86785

240 p.

€ 24,95

 

 

 

Bezoek onze website:

www.lannoocampus.com

 

Bedrijfskunde anno 2010

 

Bedrijven staan in deze periode van crisis in volle belangstelling. Faillissementen, kelderende beurskoersen en dramatische afslankingen doen meer dan ooit de vraag rijzen naar een goed bestuur. Management, leiderschap en ondernemerschap zijn concepten waar men vandaag niet meer omheen kan. Met Bedrijfskunde willen de auteurs een overzicht bieden van de meest actuele inzichten in de wereld van de bedrijfskunde.

 

Terwijl bedrijven vandaag een vanzelfsprekendheid zijn, was dat vroeger wel anders. In de oudheid, de middeleeuwen, de renaissance kende men geen bedrijven zoals wij die nu kennen. Een wandeling door de stad maakt duidelijk hoezeer ons leven gedomineerd wordt door bedrijven. “Je hebt een T-shirt nodig. H&M? C&A? Toch niet Prada? Nee, Massimo Dutti, dat ligt je wel. Je luistert naar je Ipod (van Apple). Je staat stil, je werd bijna aangereden, door een Audi...” We worden dus omsingeld door bedrijven, maar wat is een bedrijf eigenlijk? En waarom bestaan er bedrijven? Voor wie bestaan bedrijven? En waarom zijn ze pas recent ontstaan?

 

Op deze en andere vragen biedt Bedrijfskunde een verhelderend antwoord. In vijftien overzichtelijke hoofdstukken laten de auteurs de belangrijkste concepten uit de bedrijfswereld aan bod komen. Om de theorie aanschouwelijk voor te stellen, maken de auteurs gebruik van concrete voorbeelden uit de alledaagse werkelijkheid. Dit boek, geschreven door topexperts van de Universiteit Gent en de Vlerick Leuven Gent Managementschool, biedt een verhelderend overzicht van de klassieke én meest actuele visies op bedrijfsvoering. Dit handboek is een must voor zowel de gemotiveerde student als voor de geïnteresseerde ondernemer.

 

Voor de redactie

Voor een recensie-exemplaar of voor meer informatie kunt u contact opnemen met Peter Saerens: peter.saerens@lannoocampus.be, 016/30 01 18

 

Over de auteurs

Marc Beulens is ereprofessor aan de Universiteit Gent, waar hij jarenlang bedrijfskunde doceerde. Hij is hoogleraar aan Vlerick Leuven Gent Management School en doceert er managementgedrag, besluitvorming en organisatietheorie.

 

Mirjam Knockaert doceert ondernemerschap, businessplanning en bedrijfkunde aan de Universiteit Gent. Ze is tevens verbonden aan de Universiteit van Oslo in Noorwegen. Haar specialisatiegebied is ondernemerschap, met een focus op een pre-starters en academische starters.

 

Herman Van den Broeck is de hoofddocent aan de Universiteit Gent en hoogleraar aan Vlerick Leuven Gent Management School, waar hij titularis is van de Belgacom Chair ‘Building Organisations that last’. Hij is gespecialiseerd in de persoonlijke en interpersoonlijke vaardigheden van de manager. Hij verricht onderzoek op het vlak van verandermanagement, emotionele intelligentie, cognitieve stijl en de lerende organisatie.

 

LannooCampus is de educatief-wetenschappelijke uitgeverij binnen de Lannoo-groep. We richten ons naar studenten en docenten in het hoger onderwijs en professionelen in het beroepsveld.

 

10:07 Gepost door De Schaapsdriespolitie in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.